ادب وشعر
أخر الأخبار

أحببته ولكنه خذلني”الجزء الأول”

 

روايه أحببته ولكنه خذلني .. بالأبطال : أحمد السويفي 28 سنة طويل القامه ذو جسد رياضي وعيونه بني غامق وشعر اسود وبشره قمحوية.

مازن فخر الدين الرازي 27 سنة طويل القامه ذو جسد رياضي وجذاب وعيون عسلي وشعر بني فاتح وبشرة بيضاء يعمل شركه استيراد وتصدير الخشب

مقالات ذات صلة

علي السويفي 60 سنة ذو جسد شبه رياضي وعيونه سوداء وبشرة قمحوية وشعر اسود يعمل مدير عام شركه السويفي .

رنا ايمن ابوالمجد ذات سن ال 24 ذو جسد ممشوق قصيرة القامه ذات بشره بيضاء وعيون زرقاء وشعر قصير ذهبي .

ليلي الرويعي فتاة ذات سن ال 32 طويلة القامة وعيون بني غامق وشعر ذهبي طويل لديها طفلين وعد وادم كليهما في العاشرة من عمرهم متزوجه من عمار صديقه رنا

عمار الالفي 37 طويل القامه ذو جسد رياضي وجذاب وعيونه بلون الشفق وشعر اسود لامع وبشرة بيضاء يعمل مهندس ديكور مع أحمد .

ايمن ابوالمجد والد رنا 64عاما ذو هيبة وشعر بني لامع وعيون سوداء وبشرة قمحوية.

منى عبدالله العازمي والده رنا 62 عاما ذات عيون عسلي وشعر طويل اسود وبشرة سمراء . باقي الابطال سنتعرف عليهم أثناء الروايه تمنياتي لكم قراءة ممتعه.

 

في احدى الاماكن الراقيه بالدقي تستيقظ بطلتنا رنا وهي تتثاوب على صوت والدتها التي ظلت تنادى عليها إلى أن دخلت إليها

مني : اي يا ست هانم ده كله نوم يلا قومي مش وقت نوم خالص افطري وروحي عند ليلي

رنا : صباح الخير يا منمون ماتسبيني نايمه شويه هي ليلي هاطير ماهي في محلها طول اليوم اكيد مش هتمشي الدقيقتين اللى هانمهم

مني : لا يا حبيبتي يلا عشان ورانا حفله النهارده عايزاكي ملكة مدوجه في الحفله

رنا وقد علمت لما والدتها تقول هكذا من المؤكد وراء ذاك الحفل عريس لذلك تريدها أن تكون جميلة كعادتها

رنا : ماشي يا منمون هوا بس اخد شاور كده وافطر وأروح هي الساعه كام الحفلة بقا

مني : على 11 كده يلا بقا عشان ماتتاخريش على ليلي

رنا : ماشي يا امي

قامت رنا دلفت إلى الحمام بعد أن أخذت ملابسها وأخذت شاورها الصباحي وخرجت وأدت صلاتها وتناولت فطورها ثم خرجت للذهاب إلى ليلي

ليلي : يا صباح الورد يا عروسه

رنا : هههههههههههه دى خامس مره تقوليها الشهر ده ليا

ليلي : اومال اي يا حبيبتي هو مش بتيجي غير لما يكون فيه عريس بس اي انتي بتنهي الفرح بطفولتك دى مع عريس يا رنوش

رنا : يا صباح الورد يا وردتي بصي هم اللى مش بيطيقو واحده بتتعامل معاهم بطفولة عاوزين بس الدلع والرقه في الكلام بس دى مياعه مش دلع وانا مش بحب كده

ليلي : على رايك بس قوليلي العريس منين المره دى

رنا : هههههههههههه ولا اعرف هم اخر اتنين كانوا بيعزموني على مطعم او افتتاح عشان أشوفه بس النهارده على حفله اهو الواحد بيتسلي لحد ما يجي يا لولو

ليلي : هههههههههههه يابختك يا رنوش بس لسه مستنياه

رنا بحزن : أيوة يا ليلي مش عارفه انساه ولا اخلف وعدى معاه وصمتت لتتذكر حينما كانت اخر مره مع فارس أحلامها.

 

منذ عامين

كانت تجلس بالحديقه وهي ترتدي فستان بلون الازرق الفاتح وعلى محياها ابتسامه رقيقه تنتظر فارس أحلامها

مازن : الجميل قاعد لوحده ليه ممكن اقعد معاه

رنا : اتاخرت ليه يا حبيبي

مازن : انتي عارفه يا رنوش الطريق بس اي الجمال ده كله مستيني ده كتير عليا والله

رنا بفرحه طفوليه : هههههههههههه لا مفيش حاجه كتيره عليك يا حبيبي ها كنت عاوزني في حاجه مهمه ايه هي

مازن : انا مسافر

صدمت من حديثه لم تتحدث فأكمل هو عارف انك ادايقتي بس أنا من بعد ما خلصنا الكليه مش لاقي شغل هاسافر عشان اكون نفسي بنظره أمل هتستنيني

رنا بإبتسامه مشرقه : اكيد لآخر عمرى

مازن : بحبك اوى يا رنوش

رنا : وانا كمان يا حبيبي

اقتطف ورده من الحديقه واعطها إياه واجابها هرجع أخدها منك لما رجع ماشي إجابته بنعم ثم سارت معه إلى أن وصلت إلى البيت وهي تطير من السعادة ومرت الايام والشهور وهو يتصل بها يوميا ويتحدثون إلى أن جاء وقت توقف عن اتصاله فانزعجت هي لكن لم تتوقف عن حبه ومرت السنين في كل مره يأتوا لها بعريس ترفضه بطريقتها الخاصه .

ليلي : ايه يا بنتي روحتي فين بكلمك من بدرى

رنا : مفيش يلا بقا عشان ما اتاخرش

جهزت رنا كانت كالأميرات في شده الجمال

ليلي بانبهار : اميرتنا الحلوة رنا جاهزة

نظرت رنا إلى نفسها في المرايا : تسلم ايديك يا لولو

ليلي : ميرسي يا جميل يلا بقا هاشوفك في الحفله

رنا : انتي جايه

ليلي اجابتها برأسها بمعني نعم

ابتسمت لها رنا وذهبت إلى البيت وقبل أن تدخل البيت نظرت إلى الشارع وابتسمت بشوق وداخلها تتمني أن تراه

ايمن فتح الباب بعد أن سمع رن جرس البيت : اي القمر ده عاوزه مين يا عسل

رنا بابتسامة مزاح : عاوزه المز اللى اسمه ايمن ابوالمجد هو هنا

ايمن بضحك : هههههههههههه لا مش هنا

رنا احتضنت والدها ثم دخلت

مني : مين القمر اللى معاك دى يا ايمن هو انت اتجوزت عليا يا راجل

رنا بدلع إلى والدتها : هو انا اطول اتجوز العسل ده يا مدام منمون

مني بضحك : انتي تطولي يا حبيبتي هههههههههههه

ايمن : ايه كده انا اتغر

رنا بضحكه طفوليه : حقك يا باشا انا هتنزل الجنينة بعد ساعه هكون في الحفله باي

مني : ربنا يسعدك يارب يا بنتي

ايمن : امين يارب يلا نجهز احنا بقا وغمز لها

مني بضحك عمرك ما هتتغير

ذهبت رنا إلى الجنينه وجلست على الكرسي المخصص لهم هي وفارس احلامها وبداخلها شوق وحنين إليه لا ينتهي كانت تستمع إلى الموسيقى وسرحت بخيالها وتخيلته معها ويرقصون سويا على الحان الأغنية وتهمس بشوق وحشتني اوى يا حبيبي وتنظر لعينيه وهم يتمايلون على ألحانها نظر بعينيها وقبلها على وجنتها فخجلت واحمر وجنتيها وقال انتي اكتر يا رنوش ظلت هكذا على يقارب الساعتين إلى أن رن هاتفها فاقت من شرودها على صوته فأجابت أيوة يا بابا انا جايه مش هاتاخر

مني : اتاخرتي ليه يا حبيبتي

رنا : عادى يا امي كنت في الجنينه هاروح اسلم على ليلي واجي

ليلي : اهلا بالقمر ملكه الحفله

رنا : من بعد ما عندكم يا قلبي

عمار : مش مصدق عيني العسوله دى ملكه الحفله

ليلي بحزن مستطنع : يعني انا مش عسوله يا عمار

رنا : هههههههههههه لا طبعا انتي احلى من العسل يا لولو

عمار : اهو مش ناقص كلامي بس انتي عارفه انك قمر سمائى يا لولو

رنا : الله بقا ربنا يوعدنا

ليلي : بس بقا يا عمار الناس حوالينا

رنا : يا عيني على القمر لما يتكسف هاسبكم انا بقا واروح لبابا بيناديني

احمد : مين دى يا عمار اللى كانت واقفه معاكم

عمار وقد لاحظ نظرة الاعجاب في عين احمد : دى صاحبه ليلي رنا ايمن ابوالمجد

احمد بخفوت : هي دي

رنا : أيوة يا بابا وحشتني

ايمن : بت مش هنا

رنا : أسفه أيوة كنت عاوزني

ايمن : احب اعرفك على علي السويفي شريكي مع المصنع الجديد

على بترحيب : ازيك يا رنا عامله ايه

رنا بابتسامة رقيقه : الحمدلله يا عمو وحضرتك

على : الحمدلله يا بنتي

رنا : عن اذنكم انا هتروح اشوف ليلي

ايمن : ماشي يا حبيبتي

مني : رنا رنا تعالى يا حبيبتي

رنا بحنق ولكن اخفته وأظهرت ابتسامه رقيقه : أيوة يا ماما

مني : احب اعرفك على رانيا المصطفي وبنها علياء

رانيا بترحيب : عامله ايه يا ملكه حالتنا

رنا : الحمدلله اكيد انتي يا ملكه مش انا تسلمي

علياء بنظرة تفحص اربكت رنا ولكن أخفت ذلك : اسمي علياء المهدي بدرس علم نفس قدامي سنه واتخرج

رنا بابتسامه رقيقه : انا رنا متخرجه من كلية هندسه

علياء : تشرفت بمعرفتك

رنا : الشرف ليا عن اذنكم انا رايحه عند ليلي يا ماما

مني : خدى معاكي علياء

علياء بحرج : لا يا طنط انا هنا مع ماما

رنا : تعالي معايا عن اذنكم

علياء : شكلك مش عاوزه اكون معاكم

رنا بابتسامة مشرقة : لا ليه بتقولي كده دى ليلي هاتحبيها اوى

علياء : شكرا

ليلي : اي يا ملكة الحفله سبتينا وروحتي فين

رنا : على قلبك هاروح فين اعرفك على أميرة الحفلة علياء المهدي

ليلي : اهلا وسهلا بيكي يا اميرتنا الحلوة

علياء بابتسامه رقيقه : اهلا بيكي ميرسي

ليلي : ايه يا بنتي فكي كده احنا من هنا ورايح أصحاب مش كده يا رنوش

رنا : اكيد دى عسوله اوى علياء ده بعد أذنها نكون اصحاب

علياء : ده شرف ليا

ليلي : ده لينا أننا معانا أميرة الحفلة

احمد : هي متزوجه يا عمار

عمار بضحك هههههههههههه ليه جامع عريس ليها

احمد : هههههههههههه لا يا خفيف بسال

عمار : لا هي مخلصه كليه هندسه من سنتين

احمد بنظرة اعجاب : جميل

اخذت ليلي ثلاث اكواب عصير ووضعتم على طاولتهم

رنا : اوعي يكونو مشوب انتي عارفه ماليش فيه

علياء : ليه

رنا : مش بشرب ولا بحب ريحته

علياء : ولا انا كنت فاكراكي بتشربي زيهم

ليلي : ماتخفيش ده عصير برتقال من اللى بتحبيه ايه رايك يا اميرتنا الحلوة بتحبيه

علياء بفرحه طفوليه: آه جدا

رنا بنظره استنكار: ماشي يا اميرتنا الحلوة احلى لانك بتحبيه

ليلي : هههههههههههه شكله مفيش طفله واحده بقول اتنين

ضحكوا جميعا

عمار : طب ما تضحكوني معاكم

رنا بتمثيل دور العازف : جاء روميو ليأخذ جوليت

علياء : هههههههههههه روميو مين

رنا : عمار زوج ليلي

علياء بحرج : اسفه

عمار : لا يا جميل مفيش داعي

علياء بخجل : ميرسي

ليلي : ايه يا حبيبي بنضحك مع اميرتنا الحلوة فيها حاجه

عمار : ابدا يا جميلتي ممكن تسمحيلي بالرقصه دى

ليلي بخجل : اسمح يا حبيبي

رنا : يارب اوعدنا

عمار : يارب احفظنا

علياء : هههههههههههه بيقول كده ليه

رنا : هههههههههههه خايف من الحسد

جاء شاب في سن ال30 من عمره متوسط القامه ذو عيون زرقاء وجسد رياضي وشعر اسود وبشره قمحوية

عمر : تسمحيلي بالرقصه دى يا قمر

علياء بحرج وخجلت نظرت إلى رنا فقالت برأسها بمعني أيوة

علياء : اوكي

رنا سرحت بخيالها وتخيلته أمامها ويطلب منها أن يرقص معها بطريقته الساحره وعيونه التي تلمع بلمعان الحب رقصوا على انغام هادئة سويا وهو يخبرها عن حبه لها وشوقه وهي ايضا ظلت هكذا ما يقارب ساعه ولم تكن ترى من يراقبها افاقت على صوت ليلي

ليلي : ملكتنا العسل سرحانه في ايه

رنا : مفيش يا لولو وحدقت بعين متسعه وهي تنظر لمن يدخل الحفله فكان هو هو بذاته فارس أحلامها مازن كانت تنظر له بحب وشوق وحنين وشعرت بالسعادة قد عاد اخيرا

دخل مازن بخطوات ثابتة ومعه إمرأة جميلة جدا ذات سن ال 25 عاما ذو جسد ممشوق وطويله القامه ذو بشرة بيضاء وعيون خضراء وشعر طويل اسود وهي ممسكه به وتبتسم

لم ترى هي تلك الفتاة كأن العالم اختفي من حولها لم يبقي سوى هي وهو شعرت بالسعادة لوجوده

ليلي : ايه ياعم الرومنسي مش كده حد يلاحظ

رنا : أصلك مش عارفه فارسي جه مازن رجع يا لولو

ليلي : باين

تقدم ايمن من مازن وعلى وجهه ابتسامه : حمدالله على سلامتك يا مازن

مازن بابتسامة: الله يسلمك يا ايمن بيه الف مبروك على الاحتفال الجميل ده وافتتاحك مصنعك الجديد

ايمن : الله يبارك فيك يا مازن ده على شرفك اكيد

ضحك ايمن : ميرسي يا ايمن بيه استدعي ايمن رنا بصوت عالى فجاءت بشبه راقضه وعلى وجهها ابتسامة مشرقة تدل على سعادتها

ايمن : ملكة الحلفلة رنا بنتي

مازن بابتسامة: اهلا وسهلا بالملكه رنا

رنا بابتسامتها المشرقه: اهلا وسهلا بيك

صمت قليلا ثم قال لايمن : احب اعرفك بمراتي لمياء الزايدي كأن أحد مسك كوب من الماء المثلج وسكبه على رأس رنا تلاشت ابتسامتها ونظرت بصدمه إلى زوجه مازن وهي ترحب بوالدها وكأنها دخلت بيت الرعب أو كابوس فلم تفيق والا هي ترحب بها لمياء

رنا وقد عادت إليها ابتسامتها ولكن هذه المره مستطنعه: نورتي الإحتفال يا مدام الف مبروك

لمياء بابتسامة : الله يبارك فيكي بنورك يا ملكه

ايمن : مش كنت تعزمنا يا مازن على الفرح ينفع كده

مازن : عارف انت يا ايمن بيه اني كنت مسافر بره مصر اعترفت عليها واتزوجنا بره

كان كل حرف ينطقه مازن يضع ملح على جرحها فاستأذنت منهم وذهب لرؤية ليلي ابتعدت قليلا عن الحفل واطلقت العنان لدموعها التي كانت تحبسها بصعوبه ظلت تبكي وتتذكر كلماته والأمل في عينيه أنه يطلب منها أن تنتظره وهي وعدته بذلك وتذكرت حديثهم والوردة التي تحملها في كل مكان تذهب إليه واحلامها التي بنها لها وهي معه جاء معه.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى