تعليم وجامعات

مؤسس “ائتلاف أولياء الأمور” ترصد أبرز الموضوعات التي تشغلهم في التعليم

وجهت عبير أحمد، مؤسس ائتلاف أولياء أمور المدارس الخاصة، وإتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، منشور لأولياء الأمور تضمن: “إيه الموضوعات اللي بتشغلكم أكتر وحابينا نتكلم فيها ونطرحها.. لو في موضوع معين ياريت تكتبوه في تعليق‏”.

وتفاعل أولياء الأمور علي صفحتي إتحاد أمهات مصر وائتلاف أولياء أمور المدارس الخاصة، حيث قالت ولي أمر: “موضوع سنه رابعة إبتدائي وتعديل جدول الإمتحان، نتمني يكون في تغيير”.

وأضافت ولي أمر: “ياريت لو أمكن نتكلم في موضوع الكتب الإجباري اللى بندفعها فالمدرسة واحنا مش مستفيدين بيها اصلا، كل شغلنا كتب خارجية”، وتابعت ولي أمر أخري: “نتكلم عن جعل الوحدة الأخيرة للإطلاع خصوصا وأننا داخلين على شهر رمضان مفيش وقت للمذاكرة والإمتحانات هاتكون خلاص قربت”.

“ياريت المواد التي لا تضاف للمجموع يتم امتحانها من قبل المدرسة قبل بداية الإمتحانات”، تستكمل ولي أمر أخري: “تخفيف المناهج للترم التانى وخصوصا الشهاده الإعدادية مفيش وقت خالص
وكمان الكمبيوتر والرسم ميبقوش مواد نجاح وسقوط”.

وذكرت ولي أمر: “نتمنى نتكلم ونهتم بالثانوية العامة شوية الفترة دى وامتحاناتهم والمراجعات، وإذا كان الإمتحان ورقى أو على التابلت عشان كل يوم برأى مختلف ونتمنى ربنا يوفقنا جميعا يارب”.

وأضافت ولي أمر: “نتمني نهتم شويه ونحسن من طريقة التعليم شوية، التعليم في مصر ٩٠% منه نظري مفيش إهتمام بمهارات الطالب نفسه، ننمي قدراته مع إن ده لو حصل وكل طالب تخصص في الحاجه اللي بيحبها كل طالب هيبدع لأن المناهج مش مناسبه لكل الطلاب وكل طالب عنده قدرات مختلفه يجب علي الدوله اكتشافها وتنميتها”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى